lørdag 17. august 2013

101 % årlig avkastning

Hittil å år har egenkapitalen på min Nordnetkonto gitt en årlig avkastning på 101 %. Hittil i august er den årlige avkastningen 63,91 %. Det skyldes den vanlige verdiøkningen i 1 kvartal og at investeringene er gearet opp. Gjeldsgraden er 69 % slik at en positiv utvikling blir betydelig forsterket. Selv med en høy effektiv rente på egenkapitalen på 23,79 % går det med overskudd. Aksjemarkedet har falt mye enkelte dager i juni. Det er vanlig med slike kursfall utover våren, sommeren og noe utover høsten. Egenkapitalen ble så lav at jeg satte inn mer penger for å oppfylle egenkapitalkravet. Pengene ble så brukt til å kjøpe aksjefond. Jeg har nå begynt å kjøpe aksjefond samtidig som jeg fortsetter nedbetalingen av kredittkortgjeld.

Jeg har trukket ut 2625 kr netto hittil i år som jeg flyttet over til et kredittkort for å spare penger. Bortsett fra studielånet er belåningen på Nordnetkontoen den billigste gjelden jeg har. For å ha litt å gå på i tilfelle kursene faller velger jeg å ha en sikkerhetsmargin utover egenkapitalkravet. Dersom kursene stiger slik at marginen blir høyere bruker jeg noe av det til å kjøpe aksjefond. Jeg har for lite investert slik at jeg må kjøpe mer. Jeg har også fått mindre kredittkortgjeld. Det er derfor fornuftig å gå inn i markedet. Jeg har kjøpt fond for 19.325 kr i juni og 36.200 kr i juli. Planen om å passere 150.000 kr i aksjefond i løpet av året er allerede oppnådd. Jeg har derfor justert målet til 200.000 kr i aksjefond i løpet av 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar